Тема: Моральні ідеали в романі Гарпер Лі «Убити пересмішника»
Мета:
формування предметних компетентностей: визначити проблематику та моральні ідеали у творі Гарпер Лі «Убити пересмішника»; здійснити аналіз образів твору, прослідкувати за змінами їхніх характерів, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі Г. Лі; розвивати словниковий запас учнів, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати в учнів потребу у високих естетичних та гуманних цінностях;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі;
інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.
Обладнання: текст твору «Убити пересмішника», мультимедійна презентація, портрет Гарпер Лі, підручник, буктрейлер до кінофільму Р.Маллігана «Убити пересмішника» (1962), аудіокнига
Культурно-мистецькі зв’язки: екранізація роману «Убити пересмішника» (1962)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування нових вмінь і навичок
Форма проведення: дослідження
Проблемна тема уроку:
Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним Люк де Вовенарі
Чи так це?
Зміст уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя На попередньому уроці ми розпочали знайомство з американською письменницею Гарпер Лі та її романом «Убити пересмішника». Це біографічний
роман з елементами пригодницького й соціально-побутового романів.
Перевірка домашнього завдання: Метод « 1/7» (сімома фразами охарактеризувати людину, героя, автора, тощо… усно або письмово) СЛАЙД №1
Очікувані результати:
- Лі народилася та виросла в невеликому містечку Монровіль штату Алабама в сім'ї адвоката, навчалася у коледжі Монтомері, а 1945 р. вступила в Алабамський університет.
- У 1950 р. вона вступила на роботу у Нью-Йоркський відділ бронювання авіакомпанії.
- У вільний час почала писати. Два есе та кілька оповідань показала літературному агентові, який порадив їй одне з оповідань розвинути в повість або роман.
- У 1957 р. Лі звернулася до видавництва «Ліппінкотт» з рукописом свого роману. їй порадили змінити композицію, на що пішло три роки праці.
- американська письменниця та публіцист.
- «Вбити пересмішника» — єдиний роман Гарпер Лі — було видано 1960 року.
- Книга одразу ж здобула популярність, отримала Пулітцерівську премію й стала класикою сучасної американської літератури,перекладеного багатьма мовами світу, який очолював списки бестселерів упродовж тривалого часу.
- Епіграфом до свого роману Лі взяла слова чудового англійського дитячого письменника Ч. Лема: «Юристи, напевне, теж колись були дітьми».
- Сюжет і персонажі твору — результат спостережень майбутнього автора за своєю родиною та сусідами в рідному місті в 1936 році. Це розповідь про расизм і ксенофобію в південно-східних штатах Америки.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку (записати в зошит)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
- Слово експерта (анонс-рекомендація) (СЛАЙДИ 2-4)
Робота з назвою твору
Словникова робота ( слайд №5)
- Кого ми називаємо пересмішником? (птицю родини горобцеподібних. В книзі Гарпер Лі – символ невинності. Убити пересмішника – великий гріх)(СЛАЙД №5)
Слово вчителя Дія роману відбувається в містечку Мейкоб (штат Алабама) в середині 30 років 20 ст. У романі є згадки про Велику депресію. Що вам відомо про цей історичний період?
(Очікувані результати Дія твору розгортається в 1930-ті роки, коли США та інші країни світу потерпали від потужної економічної кризи — найдовшої, найглибшої та найбільш глобальної у XX столітті. Період кризи (з 1929 р. до кінця 1930-х) в США називали Великою депресією. У країні значно зріс рівень безробіття і скоротилося промислове виробництво, а сотні тисяч американців стали бездомними.
Історична довідка «Закони Джима Кроу»
Згідно з цими законами, темношкірі американці були позбавлені всіх громадянських прав, вони вважалися людьми «другого сорту». Місцева влада ввела для них комендантську годину, а у всіх громадських місцях вивішували таблички з написом «Тільки для білих» або «Для кольорових». Категорично заборонялися міжрасові шлюби, а жорстоке знущання та тортури стали публічними розвагами.)
Головні герої - адвокат Аттікус Фінч та його діти: тринадцятилітній син Джим та восьмилітня Джин-Луїза, від імені якої й ведеться оповідь.
Головна подія роману - справа темношкірого Тома Роббінса, якого захищає в суді Аттікус Фінч. Майже все містечко обирає позицію «Це мене не обходить».
Але хтось повинен дбати про справедливість…
Проблемне питання (СЛАЙД №6)
Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним Люк де ВОВЕНАРГ
Чи так це?
Своєю метою ми ставимо дослідження проблеми відсутності толерантності і справедливості в південних штатах провінційної Америки першої третини XX століття на прикладі тексту книги «Убити пересмішника».
Головні герої твору – в більшості діти. Які вони? Як живуть? Що впливає на їхній світогляд? Як протягом років змінюються їхні характери, погляди? Яке у них ставлення до батька, дорослих людей? Які моральні ідеали висвітлюються у творі? Ось питання, на які ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці
Підготовка до сприйняття твору. Робота з підручником
У романі два сюжети книги розгортаються поступово по двох паралельних лініях, щоб до кінця книги зійтися в одній точці. (запис у зашиті) (СЛАЙД №7)
Перша - обертається навколо «Опудала» Артура Редлі, який живе в напівзруйнованому будинку на одній вулиці з Фінч і, за чутками, є таким собі монстром. Глазастик, Джим і їх сусід Дилл пустують, всіляко намагаючись виманити Опудала
Друга лінія сюжету роману - про батька Глазастика і Джима, адвоката Аттікуса Фінча. Місцевий суддя призначає його захисником чорношкірого чоловіка Тома Робінсона, який помилково звинувачується в згвалтуванні білої дівчини. Аттікус підозрює, що програє справу, але все одно сміливо протистоїть труднощам, в якийсь момент героїчно вставши між своїм клієнтом і натовпом лінчевателей.
Метод «Чиста дошка»
Створюємо опорну схему Герої твору «Вбити пересмішника» СЛАЙДИ №9-23
Перед вами головні герої твору, ви впізнали їх? По яким ознакам? ( учні характеризують Джема, Джіну-Луїзу, Аттікуса Фінча - перевірка домашнього завдання)
Актуалізація опорних знань
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (СЛАЙД №24)
Одним із домашніх завдань було поміркувати, чому Гарпер Лі оповідачем у своєму творі обрала Джіну-Луїзу. Що дає твору таке викладення? Які будуть ваші думки? Що дає така форма оповіді?
- Чесний, щирий погляд на те, що відбувається.
- Світ дорослих, де панує дискримінація, здається дітям жорстоким та бездушним. «Що ж вони зробили? Як могли?» — запитує обурений несправедливістю присяжних Джим. У свідомості дитини це те саме, що вбити маленьку беззахисну пташку, яка нікому не завдала шкоди.
Прийом «Зигзаг». Цитати з роману Гарпер Лі «Вбити пересмішника» (Робота в парах)
(СЛАЙД №25) Прочитайте подану цитату з твору. Як ви розумієте ці слова?
- «…є в людини щось таке, що не скориться більшості — це її совість» ( людина повинна жити чесно, так як їй підказує її совість. Прикладом є життя , вчинки Аттікуса Фінча)
- Юристи, напевно, теж колись були дітьми? (Автор твору юрист, тому цей твір багатоголосий, читач ознайомлюється з життям різних верств населення, отримуючи уявлення про події з різних точок зору. Світ дітей і світ дорослих створює особливу систему у висвітленні образів і подій і такий прийом дає автору право сподіватися, що події в тексті будуть подано по-дитячому чесно, щиро, відверто).
- «…більшість людей хороші, коли їх зрозумієш»;
- «…розумієш, дівчинко, це не образа, коли тебе називають словом, яке комусь здається образливим, це тільки свідчить, яка жалюгідна душа в людини, що так каже»;
- «…для того щоб жити по совісті з іншими людьми, я повинен жити в злагоді з власною совістю. Діяти по совісті не завжди означає погоджуватися з думкою більшості»;
- «…справжня мужність — це коли ти знаєш наперед, що не переможеш, а все одно борешся, борешся до кінця. Рідко перемагаєш, а всетаки часом перемагаєш».
IV.Сприйняття твору іншого виду мистецтва До вашої уваги сцена з фільму «Убити пересмішника». Подивіться та прокоментуйте її.
Мистецька хвилинка
«Убити пересмішника» — художній фільм режисера Роберта Маллігана, відзнятого за однойменним романом Гарпер Лі. 2007 року стрічка опинилась на 25-й сходинці рейтингу Американського інституту кіномистецтва 100 найкращих фільмів за історію кінематографа США, а у 2008 році тією ж установою фільм визнано найкращою Американською «правовою» драмою всіх часів.
В творі порушується багато проблем суспільства. Однак, однією з головних є становлення людини, особистості, формування людського характеру.
V. Застосування набутих знань.
Вчитель Які проблеми, на вашу думку, розкриває у своєму романі «Убити пересмішника» Гарпер Лі?
- У творі «Убити пересмішника» висвітлюється багато моральних і суспільних проблем. Америка 30-х років ХХ століття представляла собою країну, чорношкіре населення якої було позбавлене громадянських прав. Знаючи про це, Аттікус Фінч все ж береться захищати негра, знаючи заздалегідь, що програє справу.
- Чому автор висвітлює цю історію? Що хоче цим показати? Як у творі показано, що чорношкірі мешканці поважають адвоката Аттікуса Фінча? ( є в країні чесні і порядні люди, здатні розуміти проблеми людей, у яких може бути і інший колір шкіри. Негри до останнього не покидали судове приміщення і тільки коли адвокат виходив, вони шанобливо піднялися)
- Як у містечку, зокрема в родині Аттікуса, ставилися до бідних? Порівняйте родини Канінгемів і Юелів. Як на них вплинула бідність?
- Яку ще гостру соціальну проблему висвітлює письменниця?
- Як ставиться до темношкірих більшість мешканців Мейкомба? Що зумовлює таке ставлення: особисті вади білих (пиха, агресивність) чи традиції суспільства? Чому ви так вважаєте?
- Чи розуміють мейкомбці, що, засуджуючи Тома, виправдовують справжнього злочинця?
- Гарпер Лі вважала свій роман «історією чистої та простої любові». Як ви вважаєте, любові до кого?
- Які проблеми, розкриті у творі, залишаються актуальними донині? Чого роман може навчити сучасну дитину або дорослу людину?
(СЛАЙД №26 Соціальна нерівність; проблеми родини та виховання; проблема оточення, у якому ростуть діти; дискримінація; справедливість; толерантність, тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства, відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу)
Робота з епіграфом
Чи справді «Можна бути справедливим лише будучи людинолюбним»? Свою думку аргументуйте.
Оцінювання роботи учнів (самооцінювання та взаємооцінювання)
V. Домашнє завдання: створити паспорт твору Гарпер Лі «Вбити пересмішника» СЛАЙД №27
|